1. Avtalsförhållanden och tjänster:
1. 1. Adam: Adam betyder Adam Technology s.r.o., ett företag med säte på Evropská 2758/11, 160 00 Prag 6, Tjeckien IČ (ID-nummer): 09360735 registrerat i det handelsregister som förs av den kommunala domstolen i Prag, sektion C, akt 335125. Adam är en teknikplattform (nedan kallad ”Adam-plattformen”) som är avsedd att ge fysiska och juridiska personer möjlighet att uttrycka intresse för Professionella tjänster inom hushållsområdet (nedan kallade ”Professionella Tjänster”) som tillhandahålls av oberoende leverantörer av sådana tjänster enligt ett avtal med Adam. Du bekräftar att Adam inte tillhandahåller Professionella tjänster eller några andra hantverkstjänster eller hushållstjänster och att alla sådana tjänster tillhandahålls av oberoende leverantörer som inte är anställda av Adam.
Genom att få tillgång till och använda tjänsterna uttrycker du ditt samtycke till dessa Villkor och ingår ett avtal om användning av Adams tjänster (nedan kallat ”Avtalet”) som upprättar ett avtalsförhållande mellan dig och Adam. Om du inte samtycker till dessa Villkor får du inte använda tjänsterna. Dessa Allmänna Villkor ersätter uttryckligen alla tidigare avtal eller överenskommelser med dig. Adam kan när som helst och av vilken anledning som helst säga upp giltigheten av dessa Villkor eller tjänster som tillhandahålls av dig omedelbart eller avbryta tjänsterna eller vägra tillgång till tjänsterna eller någon del därav.
Adam kan ändra Villkoren och andra dokument som utgör en integrerad del av Avtalet efter eget gottfinnande, inklusive, men inte begränsat till, ändringar i tillämpliga lagar, tjänster och avtal med sina leverantörer. Ändringar kommer att meddelas dig via e-post eller genom meddelande i administrationen av Adams plattform. Alla ändringar ska träda i kraft på det angivna datumet, vilket ska vara minst 30 dagar från det datum då ändringarna meddelades, och ska gälla för all efterföljande användning av Adams tjänster. Om du inte samtycker till ändringen kan du säga upp Avtalet med verkan från utgången av en uppsägningstid om en månad som börjar den första dagen i den kalendermånad som följer på leveransen av det skriftliga meddelandet, vilket meddelande måste levereras till adam@myadam.se före ikraftträdandedatumet för ändringen. Vid uppsägning enligt denna punkt ska de för närvarande gällande Villkoren gälla under uppsägningstiden. Om du fortsätter att använda Adam-tjänsterna efter det att giltighetstiden har löpt ut innebär det att du accepterar och samtycker till ändringarna.
1. 2. Användare av tjänsten (nedan kallad ”du” eller ”Användaren”):
Med Tjänsteanvändare avses en fysisk eller juridisk person som har anmält intresse av att köpa Professionella Tjänster från den Professionella.
Om du är en fysisk person förklarar du genom att använda Adam-plattformen att du är 18 år eller äldre eller att du har varit föremål för omständigheter som gett dig rättskapacitet och att du därför är en person med full rättskapacitet.
Om du agerar för en juridisk persons räkning förklarar du genom att använda Adam-plattformen att du är behörig att ingå detta avtal för den juridiska person vars uppgifter (inklusive men inte begränsat till företagsnamn och identifikationsnummer) du, som företrädare för den juridiska personen, har lämnat till Adam när du uttryckte intresse för att beställa Professionella tjänster.
Att medvetet lämna falsk information, inklusive men inte begränsat till ditt namn, adress, telefonnummer eller e-postadress, är ett allvarligt och bedrägligt beteende som kan orsaka betydande skada och brott mot skyddet av personuppgifter för Adam, oberoende leverantörer av Professionella Tjänster och andra tredje parter, inklusive tidsåtgång, arbetsinsatser och kostnader för att behandla en sådan begäran samt eventuella böter. Om du medvetet lämnar falsk, slumpmässig eller på annat sätt fiktiv information till Adam när du uttrycker ditt intresse för att beställa Professionella Tjänster, utsätter du dig för risken att Adam bötfäller dig med upp till 15 000 SEK för varje sådan falsk information som du medvetet lämnar.
1. 3. Professionell:
Med Professionell avses en oberoende tjänsteleverantör som drivs som en juridisk person eller en fysisk person och som önskar ingå ett Arbetsavtal med en Tjänsteanvändare avseende tillhandahållande av Professionella tjänster.
Du bekräftar att de Professionella är oberoende tjänsteleverantörer och inte är anställda av Adam. Det föreligger inget anställningsförhållande mellan den Professionella och Adam.
Du bekräftar att Adam inte kontrollerar yrkeslicenser eller tillstånd för de Professionella som tillhandahåller tjänster som begärs via Adam-plattformen.
1. 4. Avtal för arbete:
Med uppdragsavtal avses ett avtal som ingås mellan en Tjänsteanvändare och en Professionell och som anger den Professionelles skyldighet att tillhandahålla Professionella Tjänster till Tjänsteanvändaren i avtalad omfattning och till avtalat pris.
1. 5. Plats för Tjänsten:
Detta är den plats som anges av Tjänsteanvändaren när denne uttrycker sitt intresse för att köpa Professionella tjänster i sin Förfrågan om Professionella tjänster.
1. 6. Kommunikation mellan Parterna
Parterna ska kommunicera med hjälp av de kontaktuppgifter som anges i Förfrågan av Tjänsteanvändaren och på Adams hemsida av Adam.
1. 7. Adams tjänster
De tjänster som tillhandahålls av Adam inkluderar, men är inte begränsade till, tillhandahållandet av Adams teknikplattform, kundsupport och kommunikation mellan den Professionella och användaren av den Professionella tjänsten.
2. Skicka in en Förfrågan om en Professionell
2. 1. En Förfrågan av en Professionell som skickas in online på www.myadam.se eller på en annan omdirigerad eller på annat sätt ändrad adress (nedan kallad ”Förfrågan”) omfattar men är inte begränsad till
- Specifikationer av det område för tillhandahållande av tjänster som Tjänsteanvändaren är intresserad av
- Information om huruvida den Professionella ska köpa materialet (t.ex. byggmaterial) eller om Användaren ska förbereda materialet på egen bekostnad
- Eventuellt annan relevant information som rör tillhandahållandet av Professionella Tjänster
- Pris som Tjänsteanvändaren erbjuder den Professionella för utförandet av de Professionella Tjänsterna
- Tjänsteanvändarens för- och efternamn
- Tjänsteanvändarens telefonnummer
- E-postadress till Tjänsteanvändaren
- Datum då Tjänsteanvändaren önskar få de Professionella Tjänsterna tillhandahållna av den Professionella
- Adress till platsen där tjänsten utförs
3. Omfattning av de Professionella Tjänsterna
3. 1. De exakta specifikationerna för de Professionella Tjänster som efterfrågas av Tjänsteanvändaren anges i Förfrågan om Professionella Tjänster.
3. 2. De Professionella Tjänsterna ska tillhandahållas på den Tjänstgöringsplats som anges i Förfrågan om Professionella Tjänster.
3. 3. Tjänsteanvändaren och den Professionella ska godkänna den slutliga omfattningen av arbetet och priset på Tjänstestället innan den Professionella Tjänsten påbörjas skriftligen med båda Parternas underskrifter (nedan kallad ”Order formulär”).
4. Pris
4. 1. När du har mottagit de Professionella Tjänsterna från den Professionella kommer Adam att förmedla betalningen av de relevanta arvodena för den Professionellas räkning som representant för inkassering av betalning med en begränsad omfattning av den Professionellas befogenheter. De avgifter som du betalar är slutgiltiga och återbetalas inte om inte Adam föreskriver annat.
4. 2. Efter att Användaren har angett sina uppgifter på www.myadam.se kommer Adam att visa det rekommenderade priset, vilket motsvarar de angivna uppgifterna enligt Adams uppfattning och till vilket, enligt Adams uppfattning, Tjänsteanvändaren kan matchas med en Professionell. Siffran är endast ett rekommenderat och uppskattat pris baserat på den information som lämnats av Tjänsteanvändaren. Det slutliga priset bestäms enbart genom överenskommelse mellan den Professionella och Tjänsteanvändaren på Tjänstestället innan den Professionella påbörjar de Professionella Tjänsterna. Adam fastställer inte det slutliga priset och påverkar det inte på något sätt.
4. 3. Det slutliga priset för de Professionella Tjänsterna ska fastställas av den Professionella på platsen innan den Professionella Tjänsten påbörjas baserat på den Professionellas professionella bedömning av arbetets omfattning, mätningar av Serviceplatsen och andra faktorer som kan påverka det slutliga priset.
4. 4. I händelse av att det slutliga priset som fastställs av den Professionella innan den Professionella tjänsten påbörjas skiljer sig från den rekommenderade uppskattningen, kommer Användaren att ha rätt att avbryta Förfrågan innan den professionella tjänsten påbörjas.
4. 5. Avgiften skall betalas inom 5 dagar från det att den Professionella överlämnat det slutförda arbetet, uteslutande och enbart till följande IBAN kontonummer LT473250034997119170, BIC REVOLT21. Kontanta betalningar och betalningar till andra konton skall inte beaktas.
4. 6. Vid överbetalning har Användaren rätt att begära återbetalning som kommer att betalas ut inom 30 dagar från det datum då Adam bekräftar förekomsten av överbetalningen via e-post.
4. 7. Tjänsteanvändaren har rätt att kostnadsfritt avbeställa sin Förfrågan senast 5 dagar före planerad start av den Professionella Tjänsten. Om en Förfrågan avbeställs mindre än 5 dagar före planerad start av den Professionella Tjänsten får Adam debitera Tjänsteanvändaren en avbeställningsavgift om upp till 30 % av det rekommenderade priset för Förfrågan eller 3000 SEK, beroende på vilket belopp som är högst.
4. 8. Adam informerar härmed Tjänsteanvändaren om att i händelse av att denne inte korrekt betalar priset för det arbete som utförts enligt Kontraktet för Arbete, så är Adam bemyndigad av den Professionella att inleda inkassoprocessen och genomdriva betalning av alla belopp som ska betalas enligt Kontraktet för Arbete (inklusive avtalsviten, tillbehör och andra kostnader i samband med verkställighet) till förmån för den Professionella.
5. Ingående av Kontrakt för Arbete
5. 1. Kontrakt för Arbete kommer att ingås efter undertecknandet av ett Order formulär.
5. 2. Genom att ingå Kontrakt för arbete åtar sig den Professionella att tillhandahålla Professionella Tjänster till Tjänsteanvändaren i den omfattning och enligt de villkor som anges i Order formuläret för Professionella Tjänster på Tjänsteplatsen innan den Professionella Tjänsten påbörjas.
5. 3. Adam garanterar inte professionellt uppförande, utförande eller kvalitet på de tjänster som tillhandahålls av den enskilda Professionella.
5. 4. Adam-plattformen är ett effektivt verktyg för att matcha Tjänsteanvändare och Professionella. Adam varken rekommenderar eller ger några råd till Tjänsteanvändaren avseende valet av en specifik Professionell.
5. 5. Adam garanterar inte att en Tjänsteanvändare kommer att matchas med samma Professionell eller att prestandan eller kvaliteten på den Professionella Tjänsten kommer att vara densamma om upprepade Förfrågningar skickas av samma Tjänsteanvändare eller Förfrågningar skickas avseende samma Tjänsteställe.
6. Övriga villkor i avtalet om utförande av arbete
Utöver vad som anges i dessa Allmänna Villkoren ovan och i Förfrågan, avtalas härmed följande villkor för Professionella Tjänster som tillhandahålls av den Professionella till Tjänsteanvändaren:
6. 1. Den Professionella är skyldig att meddela Tjänsteanvändaren om omfattningen av och det slutliga priset för de Profesionella Tjänsterna i Order formuläret mellan den Professionella och Tjänsteanvändaren.
6. 2. Den Professionella ska meddela Tjänsteanvändaren om att de Professinella Tjänster har slutförts genom att underteckna Överlämningsprotokollet för det slutförda arbetet (nedan kallat ”Överlämningsprotokollet”) som ska undertecknas av den Professionella och Tjänsteanvändaren.
6. 3. Den Professionella har rätt att slutföra den Professionella Tjänsten när som helst på vilken dag som helst enligt överenskommelse med Tjänsteanvändaren.
6. 4. Tjänsteanvändaren samtycker till att samarbeta med den Professionella enligt vad som anges i Villkoren eller som den Professionella rimligen begär, inklusive men inte begränsat till följande:
- Tillåta att den Professionella får tillträde till utrymmena för att utföra tjänsten eller förse den Professionella med nycklar eller åtkomstkoder till byggnaden för att kunna utföra tjänsten;
- Säkerställa att Serviceplatsen är tillgänglig och lämplig för utförandet av tjänsten, i synnerhet fri från föremål som hindrar eller kan hindra utförandet av tjänsten. Den Profesionella är inte skyldig att se till att sådana föremål avlägsnas för att säkerställa ett korrekt utförande av sin uppgift. Om sådana föremål inte avlägsnas är den Professionella inte skyldig eller behörig att låta avlägsna dem och utföra den Professionella Tjänsten, och den Professionella är samtidigt inte ansvarig för felaktig prestation som orsakas av underlåtenhet att avlägsna sådana föremål. Ovanstående gäller inte om Tjänsteanvändaren i Förfrågan uttryckt intresse för eller före slutlig prisbekräftelse kommit överens med den Professionella om en tjänst som innefattar flytt av möbler eller annat lösöre samt en grundlig städning efter utförd Profesionella Tjänster;
- Avstå från alla åtgärder som förhindrar utförandet av Professionella Tjänster
- Tjänsteanvändaren samtycker till att kontrollera och inspektera den Professionella Tjänsten utan onödigt dröjsmål efter slutförandet av den
- Om Tjänsteanvändaren är en juridisk person, samtycker denne till att se till att ovannämnda skyldigheter uppfylls av användarna av den byggnad där tjänsterna tillhandahålls.
6. 5. Om Tjänsteanvändaren är i dröjsmål med betalning av avgiften för ett bekräftat Order formulär (dvs. avgiften för de utförda Professionella Tjänsterna), samtycker Användaren till att till den Professionella betala ett avtalsvite om 0,05 % av det utestående beloppet för varje dag av dröjsmål eller del därav.
7. Inspektion av Professionella Tjänster och Hantering av Klagomål
7. 1. Med hänsyn till arten av den verksamhet som bedrivs har Tjänsteanvändaren rätt att påtala brister i den Professionellas arbete så snart de upptäcks men senast den dag då utrymmena överlämnas av Professionella genom att ange de aktuella bristerna i Överlämningsprotokollet som beskriver de specifika bristerna av de Professionella tjänsterna och genom att skicka en kopia av Överlämningsprotokollet till Adams e-postadress som anges på företagets webbplats.
7. 2. För det fall reklamation inte sker enligt vad som anges i stycket ovan ska tjänsten anses ha utförts i vederbörlig ordning i enlighet med Order formuläret.
7. 3. Vid dolda fel har Tjänsteanvändaren rätt att påpeka brister i utfört arbete så snart de upptäcks. Efter att Tjänsteanvändaren rapporterar dolda defekter till Adam, är han skyldig att ordna ett alternativt datum för reparationen så snart som möjligt inom 30 dagar efter att ha mottagit reklamationen.
7. 4. I händelse av att den Professionella orsakar Användaren skada genom att bryta mot sina avtalsenliga skyldigheter, har Tjänsteanvändaren rätt att kräva ersättning för sådan skada av den Professionella.
7. 5. Innan den Professionella får tillträde till Tjänstestället ska Tjänsteanvändaren på ett säkert sätt förvara alla värdefulla och ömtåliga föremål. Adam ansvarar inte för förlust av eller skada av sådana föremål.
8. Användarnas rättigheter (som konsumenter)
8. 1. Om Användaren är en konsument ska de konsumenträttigheter som anges i denna artikel gälla.
8. 2. Konsumenträtten ger Användaren, i egenskap av konsument, möjlighet att frånträda ett avtal som ingåtts med den Professionella med hjälp av distanskommunikation. Användaren kan frånträda ett sådant avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar från den dag då avtalet ingicks.
8. 3. Användaren kan också frånträda avtalet med den Professionella om den Professionella är i dröjsmål med att tillhandahålla de Professionella Tjänsterna och inte uppfyller denna skyldighet utan onödigt dröjsmål efter att Användaren har uppmanat den Professionella att uppfylla sin skyldighet.
8. 4. Om Användarens ångerrätt kvarstår kan Användaren frånträda avtalet genom att inom 14 dagar från det att avtalet ingicks skicka information till den Professionella om att Användaren frånträder avtalet. Användaren kan skicka informationen till den Professionella på vilket verifierbart sätt som helst.
8. 5. I händelse av frånträdande kommer Användaren att återbetalas av den Proffessionella det belopp som betalats utan onödigt dröjsmål, senast inom 14 dagar efter frånträdandet. Beloppet kommer att återbetalas till det konto från vilket det skickades, såvida inte Användaren anger ett annat sätt på vilket han/hon vill bli återbetald. Användaren är införstådd med att det är den Professionella, och inte Adam, som är fullt ansvarig för återbetalningen av det betalda beloppet.
8. 6. Adam noterar vidare att alla skyldigheter och avtal som Användaren ingår med den Professionella endast gäller mellan Användaren och den Professionella och regleras av dessa avtal mellan parterna och av tillämplig lag.
8. 7. Användarens eventuella klagomål och anspråk mot Professionella Tjänster ska hanteras av Användaren direkt med den Professionella enligt vad som anges i dessa Allmänna Villkor. Adam kan förmedla kommunikation mellan Användare och Professionella, men Adam är inte skyldig att ta emot och hantera klagomål från Användare.
8. 8. Adam är en Plattform som en Tjänst och om Användaren anser att Plattformen har ett fel (dess kvalitet motsvarar inte de avtalade villkoren) kan Användaren göra anspråk på det. Om felet kan avhjälpas kan Användaren antingen begära reparation, påfyllning eller prisavdrag. Om felet inte kan avhjälpas och Adam Services inte kan användas, kan Användaren häva avtalet eller begära prisavdrag.
8. 9. Det kan inte utgöra skäl att framföra klagomål på Adam Plattformen eller Adam Tjänster att tjänsten inte uppfyller Användarens subjektiva förväntningar.
8. 10. För att framföra klagomål på Adam Plattform eller Adam Tjänst ska Användaren kontakta Adam och lämna följande information: vad Användaren specifikt vill klaga på och varför, Användarens kontaktuppgifter och hur Användaren vill att klagomålet ska lösas. Användaren kan framföra ett klagomål elektroniskt via kontakt-e-post som nämns på Adam-plattformen eller skriftligen till Adams säte.
8. 11. Vid reklamation kommer Användaren att få en bekräftelse från Adam som anger när reklamationen gjordes, vad reklamationen avser och den metod för hantering av reklamationen som Användaren begärt.
8. 12. Adam ska behandla reklamationen skyndsamt, senast inom 30 kalenderdagar. Adam kommer att förse Användaren med bekräftelse på datum och sätt för reklamationen, eventuell reparation, reklamationens varaktighet eller en motivering till Adams avslag på reklamationen. Om Adam inte löser reklamationen inom 30 dagar har Användaren rätt att frånträda Avtalet.
8. 13. Vid befogad reklamation har Användaren rätt till ersättning för skäliga kostnader, vilka Användaren ska göra gällande inom en månad från utgången av den tid inom vilken felet ska påtalas.
8. 14. Användaren bekräftar att han/hon inte kan frånträda avtalet när Adam-tjänsterna tillhandahålls Användaren kostnadsfritt och till fullo tillhandahålls Användaren vid tidpunkten för avtalets ingående. Uppsägning av avtalet med den professionella rådgivaren regleras av avtalsförhållandet mellan den professionella rådgivaren och användaren.
9. Skydd av personuppgifter
9. 1. Adam kan komma att behandla personuppgifter när Adam tillhandahåller Adam Tjänster. Adam förklarar härmed att Bolaget behandlar personuppgifterna i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning). Detaljerad information om behandlingen av personuppgifter finns i meddelandet om behandling av personuppgifter som finns tillgängligt via denna länk: https://www.myadam.se/terms-and-conditions-adam
10. Användarinnehåll
10.1. Användarinnehåll. Användaren kan ladda upp text, foton och annan information som representerar Användarens innehåll till Adam-plattformen. Användaren är ansvarig för sitt Användarinnehåll. Genom att ladda upp Användarinnehåll till Adam-plattformen intygar Användaren att denne är behörig att göra det, och att uppladdningen, publiceringen eller den efterföljande användningen av innehållet inte kommer att bryta mot tredje parts rättigheter eller lagar. Användaren får inte ladda upp, överföra eller på annat sätt tillhandahålla till eller via Adam-plattformen någon information eller något material som är oönskad reklam eller innehåll (dvs. ”spam”), olagligt eller innehåller eller aktiverar någon skadlig kod (programvara, hårdvara eller annan teknik, inklusive skadlig kod, vars syfte eller effekt är att tillåta obehörig åtkomst till eller störa eller på annat sätt skada en dator, programvara, hårdvara eller nätverk; eller att förhindra någon annan Professionell eller Användare från att få tillgång till eller använda Adam-tjänsterna).
10.2. Adams förhållningssätt till Användarinnehåll. Adam intar en passiv och neutral hållning till Användarinnehåll. Detta innebär att Adam i allmänhet inte övervakar det eller aktivt söker efter fakta eller omständigheter som skulle kunna tyda på att Användarinnehållet är olagligt. Adam kan på eget initiativ genomföra frivilliga undersökningar eller vidta andra åtgärder för att upptäcka, identifiera, ta bort eller inaktivera åtkomst till olagligt innehåll. Adam kan också vidta nödvändiga åtgärder för att säkerställa efterlevnad av lagkrav, avtalsvillkor och order från administrativa myndigheter. Adam ansvarar dock inte för att Användarinnehållet är olagligt, korrekt eller sanningsenligt. Adam använder inte specialverktyg eller algoritmbaserat beslutsfattande för att moderera innehåll.
10.3. Mekanism för anmälan. Adam ska ta emot alla meddelanden som innehåller information om förekomsten av Användarinnehåll inom Adam-plattformen som anmälaren (t.ex. Användaren) anser vara olagligt. Anmälaren kan skicka meddelanden till Adam på e-postadressen adam@myadam.se. Adam tillåter att anmälan innehåller åtminstone följande information:
(a) En tillräckligt väl underbyggd förklaring till varför anmälaren hävdar att innehållet i fråga är olagligt,
(b) En otvetydig angivelse av den exakta elektroniska platsen för innehållet, t.ex. den exakta webbadressen, och vid behov ytterligare information för att identifiera det olagliga innehållet beroende på dess typ,
(c) Namn eller titel på den person som gör anmälan och dennes e-postadress, utom när ni anmäler innehåll som ni anser utgöra ett brott som avses i artiklarna 3-7 i direktiv 2011/93/EU,
(d) En förklaring som bekräftar att den person eller enhet som gör anmälan i god tro anser att informationen och påståendena i anmälan är korrekta och fullständiga.
10.4. Förfarande och åtgärder. Om anmälan innehåller elektronisk kontaktinformation för den person som lämnar in anmälan, skall Adam utan dröjsmål sända anmälaren en bekräftelse på att anmälan har mottagits. Adam ska också utan onödigt dröjsmål informera anmälaren om sitt beslut avseende den information som anmälan avser och förse anmälaren med information om vilka rättsmedel som står till buds i samband med beslutet. Om Adam får kännedom om olaglig verksamhet, olagligt innehåll eller innehåll som är oförenligt med Villkoren, får Adam vidta åtgärder för att ta bort det eller förhindra åtkomst till det. Alternativt kan Adam införa begränsningar för Användaren som innebär att tillhandahållandet av Adams Tjänster till sådan Användare avbryts eller avslutas eller att Användarens konto avbryts eller avslutas. Om Adam känner till de relevanta elektroniska kontaktuppgifterna och om det inte rör sig om vilseledande kommersiellt innehåll i stora volymer, ska Adam förse alla berörda Användare med en tydlig och specifik motivering till en sådan begränsning. Om Adam bedömer att innehållet är förenligt med lagen och Villkoren kan Adam emellertid också besluta att inte vidta några åtgärder mot innehållet.
10.5. Skydd mot missbruk. Om Användaren ofta tillhandahåller uppenbart olagligt innehåll, får Adam stänga av tillhandahållandet av Adams Tjänster och tillgången till Användarens konto under en rimlig tidsperiod och efter att ha utfärdat ett förhandsmeddelande. Om en anmälare ofta lämnar uppenbart obefogade meddelanden eller klagomål kan Adam dessutom avbryta anmälarens hantering av meddelanden och klagomål efter att ha utfärdat ett förhandsmeddelande. När Adam fattar beslut i sådana fall ska Adam ta hänsyn till antalet artiklar med uppenbart olagligt innehåll eller uppenbart ogrundade anmälningar eller klagomål som lämnats in under en viss period, deras andel i förhållande till det totala antalet uppgifter eller anmälningar, missbrukets allvar, det olagliga innehållets art, konsekvenserna av sådant missbruk och avsikten hos mottagaren av tjänsten, personen, enheten eller klaganden, om den kan utläsas.
11. Gemensamma Bestämmelser och Slutbestämmelser
11. 1. Dessa villkor gäller även för enskilda uppdragsavtal och förfrågningar om professionella tjänster.
11. 2. Detta avtal skall vara underkastat lagstiftningen i Tjeckien.
11. 3. Tjänsterna tillhandahålls ”i befintligt skick” och ”i mån av tillgänglighet”. Adam frånsäger sig alla utfästelser och garantier, oavsett om de är uttryckliga, indirekta eller lagstadgade, som inte uttryckligen ingår i dessa villkor.
11. 4. Adam lämnar inte heller några utfästelser, garantier eller accepterar några skyldigheter avseende tillförlitligheten, aktualiteten, kvaliteten, lämpligheten eller tillgängligheten av tjänsterna och de tjänster som begärs med hjälp av våra tjänster eller en garanti för att tjänsterna kommer att vara kontinuerliga och felfria.
11. 5. Adam garanterar inte kvaliteten, lämpligheten, säkerheten eller tillgängligheten hos den Professionella.
11. 6. Tjänsteanvändaren ger sitt uttryckliga förhandssamtycke enligt definitionen i andra meningen i avsnitt 1897 i den tjeckiska civillagen till överlåtelse av rättigheter som uppkommer för Adam från en Förfrågan till en tredje part som väljs av Adam, förutsatt att skyldigheter som uppkommer för Adam från Förfrågan samtidigt överförs till samma person eller enhet. Om nödvändigt samtycker Tjänsteanvändaren även till att lämna samtycke enligt första meningen i detta stycke i lämplig form till en tredje part som Adam väljer.
11. 7. Enligt konsumentlagstiftningen har Användaren (som konsument) rätt till en alternativ tvistlösning av en konsumenttvist som uppstår till följd av ett avtal mellan Användaren och Adam. I sådant fall kan Användaren kontakta den tjeckiska handelsinspektionen (Central Inspectorate - ADR Department, Gorazdova 1969/24, 120 00 Prag 2, Tjeckien, e-post: adr@coi.cz, webbplats: adr.coi.cz).
11. 8. Alternativ tvistlösning av en Användares (som konsument) tvist inleds endast på Användarens begäran, för det fall Användaren inte har kunnat lösa tvisten direkt med Adam. Ansökan ska lämnas in inom 1 år från den dag då Användaren först utövade sin rätt till tvist med Adam. Användaren kan även lösa sin tvist online via ODR-plattformen (Online Dispute Resolution).
11. 9. Konsument Europa Tjeckien, med säte på Štěpánská 567/15, 120 00 Prag 2, Tjeckien, internetadress: http://www.evropskyspotrebitel.cz är kontaktpunkt enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 524/2013 av den 21 maj 2013 om tvistlösning online vid konsumenttvister och om ändring av förordning (EG) nr 2006/2004 och direktiv 2009/22/EG (förordning om tvistlösning online vid konsumenttvister).
11. 10. Tjänsteanvändaren förklarar att denne har läst och godkänner dessa villkor.
11. 11. Dessa användarvillkor trädde i kraft den 1 augusti 2024.
Adam Technology s.r.o. | Evropská 2758/11, Dejvice, 160 00 Praha | Registreringsnummer: 09360735
www.myadam.se